De opdrachten – archief

Tot en met 2008 gaf PTa jaarlijks een aantal vrije opdrachten aan bewezen en veelbelovend talent. Deze opdrachten werden ontwikkeld binnen een breed programma, van workshop tot testreadings, in samenwerking met dramaturgen, regisseurs en acteurs. Aspecten in het schrijverschap die in andere opdrachtsituaties niet of onvoldoende aan bod komen krijgen bij PTa alle ruimte.

In 2005 werden aan vijf schrijvers volledige schrijfopdrachten verstrekt; vijf auteurs ontvingen daarnaast een stimuleringsbeurs. De uitnodiging tot het inslaan van nieuwe wegen in het eigen schrijverschap stond centraal. Vijf opdrachten zijn of worden nog steeds (reprise) opgevoerd. Drie ervan zijn voorstudies, voor twee auteurs werd de weg geëffend naar prozadebuten bij uitgeverijen dankzij bemiddeling door PTa.
Alle opdrachten zijn gepresenteerd tijdens De Toneelschrijfdagen en verschenen in BoekWerk 1.

In 2006 werden opnieuw vijf volledige opdrachten en vijf stimuleringsbeurzen uitgegeven. Enkele auteurs stroomden door vanuit de stimuleringsbeurs 2005 naar een volledige opdracht 2006. In 2006 stonden dubbeldisciplines centraal. Inmiddels zijn of worden zes opdrachten uitgevoerd in het professionele circuit. Alle opdrachten zijn gepresenteerd tijdens De Toneelschrijfdagen in april 2007 en verschenen in BoekWerk 2.
Zie voor details de Bijlage.

In 2007 is het aantal opdrachten teruggebracht tot vier volledige opdrachten en een stimuleringsbeurs. Zo werd extra ruimte gecreëerd voor intensievere begeleiding en toetsing per schrijver. In 2007 staat, naast het voeden vanuit dubbeldisciplines, het evenen van aanbod en afname centraal. De focus ligt – behalve op de aanmaakfase – ook op het plaatsen van de opdrachten in het veld.

In 2008 waren er weer vijf schrijfopdrachten.
Zie hieronder het overzicht van alle schrijfopdrachten:

Opdrachten 2008

Magne van den Berg is vanaf het begin betrokken geweest bij PTa. Zij studeerde in 1994 af aan de Mimeopleiding te Amsterdam en maakt sindsdien haar eigen voorstellingen. Tot 2000 werkte ze in samenwerkingsverband met Maartje Vos de Wael waarmee ze al tijdens de opleiding samen schreef en speelde. Sinds 2000 werkt ze zelfstandig en regisseerde een aantal van haar eigen teksten. God woont in Texas [2000], Op dagen van scherp licht ism Servaes Nelissen [2001] Korte stilte meisje begint [2002], Waar blijft Roel [2004]. Daarnaast heeft ze spelles gegeven en artistiek assistent geweest tijdens drie producties van Olivier Provily/HZT, een productie van David Weber-Krebs/LISA. In 2005 ontving zij haar eerste schrijfopdracht van PTa. Ze schreef daarvoor Kale bomen ruisen niet, voor de actrices Ria Marks en Jose Kuijpers. In 2007 ontving ze een beurs van het Fonds voor de Letteren voor de tekst De nasleep van een korte mededeling, die in 2010 zal worden gespeeld door René van ’t Hof, Jaap ten Holt, José Kuijpers en Willem de Wolf. Momenteel rondt ze een nieuwe tekst af voor de mimespelers René Geerlings en Esther Snelder, en zal ze in 2008 opnieuw aan een opdracht van het Platform werken. Jose Kuijpers over haar werk: Soberheid is bepalend voor het werk van Magne van den Berg. Haar teksten zijn kaal, scherp maar ook duister en onheilspellend. Ze kunnen vragen oproepen maar tegelijkertijd grote gevoelens verbergen. Hulpeloos en uitgekookt tegelijk.

Miriam Boolsen [Kopenhagen, Denemarken] is afgestudeerd als regisseur van de Regie Opleiding in Amsterdam. Zij heeft steeds gewisseld tussen spelen, schrijven en regisseren. Na haar afstuderen in 2003 werkte zij o.a. bij Gasthuis en theater Citadel in Groningen. Voor Citadel schreef zij de tekst Ga mee naar Groenland die zij ook zelf regisseerde. Miriam Boolsen schrijft met simpele woorden over een wereld waarin het grote in de kleine dingen zitten. Het zagen. Het kijken naar de plantjes. De slak die werd geplet op de weg. Zij werkt ook als vertaler van proza en toneel.

Rik van den Bos studeerde in mei 2008 af aan de Schrijfopleiding van de theaterschool Utrecht. Hij schreef zijn afstudeerstuk Aurelia onder begeleiding van Ko van den Bosch. Eerder dit jaar werd zijn tekst BERM door de jury van PTa’s Verse Tekst unaniem verkozen en zo ontving hij een stimuleringsbeurs. Rik zoekt hij vaak de directe samenwerking op met acteur, vormgever en regisseur. Zijn stukken zijn een zoektocht naar de juiste plek voor tekst tussen alle andere vormen van theatertaal. Omdat de tekst in zijn stukken niet meteen de hoofdrol krijgt, komt de ontoereikendheid van taal automatisch naar voren. We zien de mens en zijn poging, het mislukken of het slagen. In 2008-2009 maakt hij voorstellingen bij verschillende theaterwerkplaatsen in Nederland.

Marcel Osterop is acteur, schrijver en regisseur. Na zijn afstuderen als acteur aan de Amsterdamse Toneelschool in 2004 speelde hij speelde hij in De dag en de nacht en de dag na de dood van Esther Gerritsen onder regie van Alexandra Koch bij de Toneelschuur en Keetje van Heilbron van Heinrich von Kleist onder regie van Gerardjan Rijnders bij Toneelgroep Amsterdam. Vervolgens speelde hij bij Het Zuidelijk Toneel in de voorstellingen Fragmenten, Lichaam en De Pelikaan, allen onder regie van Olivier Provily en bij Toneelgroep Oostpool in Het eigen bloed van Peer Wittenbols onder regie van Rob Ligthert. Zijn eerste tekst, Een soort van mooi schreef hij voor Het Zuidelijk Toneel. Daarop volgden Bloedjeuk en Gewürztraminer die hij ook geregisseerde. Gewürztraminer gaat volgend seizoen op tournee onder HZT. Verder schreef hij Mezelf in elf stukken voor Theatergroep Rauwster. Per januari 2009 begint hij samen met Constance Kruis en Bregtje Radstake een nieuw gezelschap binnen Het Zuidelijk Toneel genaamd tg Cargo. Ze zullen zich richten op nieuw geschreven materiaal en twee kleine zaalvoorstellingen per seizoen gaan maken. Het eerste, een tweeluik met de titel Bloedjeuk/Hartruis, gaat vanaf februari 2009 op tournee.

Anne Vegter is naast dichter, proza-, toneel en kinderboeken schrijfster ook docente dramaschrijven en poezie, performer en scriptbegeleider. Ze woont en werkt in Rotterdam. In 1989 debuteerde zij met het kinderboek De dame en de neushoorn, dat meteen bekroond werd met de Libris Woutertje Pietertjeprijs. Kort daarop volgde het door Geerten Ten Bosch rijk geillustreerde Verse bekken!. Anne schreef de verhalenbundels Ongekuiste versies en Harries hoofdingang de dichtbundels het Veerde en Aandelen en obligaties. Zij ontving voor haar bijdragen aan Struisvogels op de Coolsingel, een theatrale getuigenis van het bombardement op Rotterdam, in 2005 de Taalunie Toneelschrijfprijs. Voor haar gehele oeuvre ontving zij in 2004 de Anna Blaman Prijs. De jury: ‘Ze is een schrijver die een moment oppakt, het als een vreemd voorwerp in haar hand houdt, het van alle kanten bekijkt, zich omstandig verbaast en die vervolgens een poging doet een zo groot mogelijk deel van deze veelzijdige werkelijkheid in woorden samen te vatten’.
In 2006 verscheen Sprookjes van de planeet aarde en in 2007 de dichtbundel Spamfighter, bekroond met de VSBPublieksprijs.

 

Opdrachten 2007

Hans Aarsman begon in 1980 als fotojournalist. In 1988 kocht hij een camper en trok een jaar lang door Nederland. In 1989 kwam Hollandse Taferelen uit, met foto’s en notities van zijn reis. Eenmaal terug in Amsterdam, zijn geboortestad, schreef en fotografeerde hij Aarsmans Amsterdam, 1993. In 1994 stopte hij met fotograferen, hij verkocht zijn camera’s en begon te schrijven. Hij bracht een roman uit en diverse theaterstukken. Nu schrijft hij wekelijks over fotografie in de rubriek De Aarsman Collection in de donderdagse kunstbijlage van de Volkskrant. Ook op www.photoq.nl schrijft hij over fotografie. Met Claudie de Cleen, Hans van der Meer, Erik Kessels and Julian Germain maakt hij Useful Photography, het blad voor fotografie zonder pretenties. Hij schijnt tegenwoordig weer in het bezit van een camera te zijn.
— www.photoq.nl

Miriam Boolsen [Kopenhagen, Denemarken] is afgestudeerd als regisseur van de Regie Opleiding in Amsterdam. Zij heeft steeds gewisseld tussen spelen, schrijven en regisseren. Na haar afstuderen in 2003 werkte zij o.a. bij Gasthuis en theater Citadel in Groningen. Voor Citadel schreef zij de tekst Ga mee naar Groenland die zij ook zelf regisseerde. Miriam Boolsen schrijft met simpele woorden over een wereld waarin het grote in de kleine dingen zitten. Het zagen. Het kijken naar de plantjes. De slak die werd geplet op de weg. Zij werkt ook als vertaler van proza en toneel. Schreef voor het Platform: 1,2,3 DOOD Speelde: voorjaar 2008, Productie: jeugdtheaterwerkplaats Het Lab

Judith de Rijke is schrijver en regisseur. Ze studeerde in 1995 af aan de regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Na haar afstuderen regisseerde ze o.a. bij de Toneelschuur, de KNS in Antwerpen en bij het Nationale Toneel. De Toneelschuur gaf haar haar eerste schrijfopdracht, dat werd De Zeeuwse Paloma dat daar onder haar eigen regie werd uitgebracht. Voor de grote zaal regisseerde ze onder meer Figuranten in een toneelbewerking van Arnon Grunberg. Vervolgens schreef en regisseerde ze Pens, een locatievoorstelling gesitueerd in Sassenheim. Voor Tryater regisseerde ze De Ingebeelde Zieke en voor het Terschellinger Oerolfestival en Tryater maakte ze met acteurs uit verschillende minderheidstaalgebieden een internationale locatievoorstelling Salted, how they drank and kept on drinking. Als vervolg daarop schreef en regisseerde ze in 2005 Saltshakers, dat zowel op het Oerolfestival als het TRNFest van Ljubljana (Slovenië) werd opgevoerd.
Bij HETPALEIS in Antwerpen werkte ze een jaar als ‘artist-in-residence’ en regisseerde ze daar onder meer haar eerste muziektheatervoorstelling Kale Koppen naar het kinderboek van Jan Blokker. Voor Hummelinck & Stuurman schreef ze Zout naar Benoi te Groults bestseller Zout op mijn huid, dat in haar eigen regie werd uitgebracht bij het NNT in Groningen. In 2004 kwam bij Uitgeverij IT&FB (International Theatre & Film Books) een bundel uit met haar verzameld werk. In 2004 richtte Judith de Rijke samen met dramaturg Judith Wendel Zoutwerken op, een productiekern waarin ze hun eigen voorstellingen produceren. Ook was Pens vertaald en uitgegeven in het Duits (Pensen). schreef voor Pta : Sara en het been <
— www.zoutwerken.nl

Lot Vekemans volgde na haar studie Sociale Geografie de Schrijversvakschool ’t Colofon in Amsterdam. Sinds 1995 is zij actief als toneelschrijfster voor zowel jeugd- als volwassentheater. Ze schreef onder meer Geen gewoon meisje (Artemis), Payo (Het Lab van de Berenkuil), Truckstop (het MUZtheater), Vreemde Vogels (Theatergroep Kwatta), Licht! (Barra) Zus Van en Judas (allebei voor haar eigen groep MAM). In 2005 ontving ze voor de tekst van Truckstop en Zus Van de Van der Viesprijs (driejaarlijkse letterkundige prijs voor het beste toneelwerk van de afgelopen periode). De laatste jaren wordt haar werk ook opgevoerd in het buitenland (Engeland, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Namibië). Op dit moment werkt Lot aan nieuw werk voor het Zuidelijk Toneel en Het Toneel Speelt. Schreef voor PTa Sommige mensen.
— Stichting Mam

Jibbe Willems (1977, Arnhem) is in 2003 als theatermaker afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht en sindsdien werkzaam als acteur, als regisseur en als toneelschrijver. In zijn teksten zoekt hij naar de schoonheid van het mislukken, de rafelranden van de taal en naar de onbereikbare staat van het sublieme, waar lijden en geluk elkaar zo dicht naderen dat ze elkaar opheffen. Hij is op zoek naar rock’n & roll-theater, direct toneel met dynamiek en rauw poëtisch taalgebruik. Het gaat niet om de schoongepoetste gevels van het verhaal, maar om wat er in de donkere hoekjes van de kelders en in de rommelige achtertuintjes ervan gebeurt. Om wat er achter de ramen van de gesloten peeskamertjes in het Spijkerkwartier is blijven hangen, de oude hoerenbuurt in Arnhem waar hij middenin woont. Voor Het Gasthuis schreef Jibbe Willems in het kader van de Gastschrijvers Roest, dat in april 2007 in premiëre ging. Komend seizoen neemt hij weer deel aan de Gastschrijvers. Bij het Huis van Bourgondië komt in maart 2008 zijn bewerking van Antigone uit, die onder eigen regie zal toeren langs o.a. ‘s- Hertogenbosch, Maastricht, Düsseldorf en Zagreb. Ook brengt Het Syndicaat in het seizoen 07/08 Lola en Apocalypso uit, de eerste twee delen van een drieluik dat in 08/09 moet uitmonden in Het Derde Testament. Bij het Platform Theaterauteurs gaat hij op zoek naar het punt waarop het pijn gaat doen, de wrangzure kant van rock’n & roll.

 

Opdrachten 2006

Hans Aarsman begon in 1980 als fotojournalist. In 1988 kocht hij een camper en trok een jaar lang door Nederland. In 1989 kwam Hollandse Taferelen uit, met foto’s en notities van zijn reis. Eenmaal terug in Amsterdam, zijn geboortestad, schreef en fotografeerde hij Aarsmans Amsterdam, 1993. In 1994 stopte hij met fotograferen, hij verkocht zijn camera’s en begon te schrijven. Hij bracht een roman uit en diverse theaterstukken. Nu schrijft hij wekelijks over fotografie in de rubriek De Aarsman Collection in de donderdagse kunstbijlage van de Volkskrant. Ook op www.photoq.nl schrijft hij over fotografie. Met Claudie de Cleen, Hans van der Meer, Erik Kessels and Julian Germain maakt hij Useful Photography, het blad voor fotografie zonder pretenties. Hij schijnt tegenwoordig weer in het bezit van een camera te zijn. Schreef voor het Platform: Voor Niemand kan het Speelde: najaar 2008 — www.photoq.nl

Hiekelien van den Herik studeerde in 2005 af aan de HKU opleiding Writing for Performance. Haar teksten scheppen werelden waarbinnen personages zoeken, maar zelden verder komen dan waar zij begonnen zijn. Achter elk antwoord wachten nieuwe vragen. Zij schreef nieuw toneelwerk voor ondermeer voor TG Crash, het Syndicaat en Het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Bij de Hoorspelfabriek werd haar hoorspel Long Distance geproduceerd en voor Oerol schreef ze de audiotour Spotters in een regie van Judith Hofland. Naast toneelteksten schrijft zij songteksten en hier en daar een kort verhaal. Schreef voor het Platform: Hotel Sauvage.
— www.hiekelien.net

Arnoud Holleman schreef voor PTa CALL ME 0900 4242
Shishunk geboren in Arif, Noord-Marokko studeerde af aan de Rietveld Academie. Is een veelzijdige kunstenaar, naast schrijver is hij ook film en televisieprogrammamaker. Het laatste toneelstuk van Shishunk mocht zich verwelkomen met veel lof en aandacht van verschillende media. Het controversiële toneelstuk, Het zijn allemaal flikkers bij de tv, is ook als boek uitgegeven. Schreef voor het Platform Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden en wie lelijk is moet dood.
Marcel Lenssen Schreef in 2006 voor het Platform Naar. Speelde: april 2007 Productie: Toneelschool Eindhoven

Ragnhild Rikkelman haar fascinatie voor schrijven begon vaste vorm aan te nemen bij haar eerste tekstbewerkingen op de opleiding Theaterdocent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze bewerkte en regisseerde Heldenplatz van Thomas Bernard. Haar favoriete zin: mijn lichaam is kapot, maar mijn hoofd wordt iedere dag opnieuw geboren. Daarop volgde Het, naar Het beest in de jungle van Henry James. Voor haar afstuderen wilde ze het achterste van haar tong laten zien, zonder te schuilen achter mooie zinnen van een ander. Ze schreef, speelde en regisseerde Ragnhild speelt Solo. Haar verhaal over het leven en de dood, buren en een paard. Ze werd hiervoor begeleid door Annemarie Prins die erover schreef: “Het is een persoonlijk relaas van een meisje met een enorm gat in haar ziel dat ze met taal probeert te dichten.” Ze speelde de solo na de opleiding in het Midwinter festival van theatergroep Bonheur in Rotterdam. Het combineren van schrijven, bewerken, spelen en regisseren is ze blijven doen. Ze gebruikt boeken, films, mensen, artikelen, foto’s en vooral haar eigen fascinatie, verwondering en zoektocht. Dat gat is een oneindige bron waar ze nog lang uit hoopt te putten. Ze schreef en bewerkte ondermeer: Het regent kikkers uit de hemel, tekst gebaseerd op de film Magnolia van P.T.Anderson in 2002 Het laatste kwartet van Beethoven, tekst met de ondraaglijke lichtheid van het bestaan van M. Kundera als uitgangspunt, in 2002. Schreef voor het Platform Het innerlijkste hart.Speelde: van 14 september t/m februari 2008 Productie: TG Barr

Annemarie Slotboom studeerde af aan de opleiding Drama schrijven, Utrecht, 2003. Zij schreef onder andere theaterteksten voor Giselle Vegter, Danielle Wagenaar en Ernst Braches. Sinds een jaar is zij verbonden aan het schrijverscollectief Het Platform onder leiding van Marian Boyer. Zij besloot met de beurs die zij van het Platform kreeg haar schrijven verder te ontwikkelen en haar werkveld te verbreden door zich te richten op proza. Eerder schreef zij onder andere de theaterteksten: Ondro Makandra, die uit kwam op 24 november in Frascati, regie: Ernst Braches. Een goed mens, Giselle Vegter, in opdracht van theater werkplaats het Gasthuis en Een verwijzing naar Fictie, regie Willibrord Keesen, in opdracht van theater werkplaats Generale Oost.
Schreef in 2006 voor het Platform Er staat een boom in de weg.
Dirk van Pelt studeerde in 2004 af aan de opleiding Writing for Performance van de HKU. Hij schrijft teksten over mensen die het ook allemaal niet weten, maar die door zichzelf en hun omgeving gedwongen worden meningen te hebben en dingen te doen. In 2004 deed hij mee aan het project Gastschrijvers bij het Gasthuis en schreef daar zijn afstudeerwerk Zo zou ik mezelf niet omschrijven. Hierna schreef hij o.a. Vlieland in opdracht van de HKU en Wij kunnen alles voor Kanon Presenteert. Als schrijver en dramaturg (en in het ergste geval speler) is hij verbonden aan de Utrechtse theatergroep De Heiploeg en schreef hij teksten voor diverse locatievoorstellingen, waaronder West in een koeienstal te Leidsche Rijn, Panenka op festival devBeschaving in de Meern en Texel in park Oog in Al, Utrecht. De tekst Wat staan wij hier eigenlijk te grijnzen werd in 2006 door De Heiploeg uitgevoerd op festival Over Het IJ. Schreef voor het Platform: Afwas.Speelde: november 2006, Productie: Toneelgroep De Heiploeg
— www.deheiploeg.nl

Hannah van Wieringen (1982) schreef oa bij Het Syndicaat en Jeugdtheater Hofplein. Verder schreef zij mee aan het Buitenkunst boekje Dood ga je toch en andere scenes en is ze voor seizoen 06/07 gastschrijver bij Het Gasthuis. ‘Ze vangt haar personages in een strak realistische en tegelijk zeer poetische taal aan welke het publiek niet kan ontsnappen.’
Schreef voor het Platform: Engst .

Opdrachten 2005

Marike op den Akker schreef voor het Platform: Intertoys
Bas Beerendonk studeerde in 2004 af aan de Schrijversvakschool Amsterdam [cum laude]. Hij heeft inmiddels meerdere stukken op zijn naam staan. Kenmerkend voor zijn werk is het gebruik van verschillende genres en de maatschappijkritische ondertoon. Hij schrijft voor gezelschappen [o.a. Growing Up in Public], maar ook voor onafhankelijke makers [Annette Hildebrand, Paul Knieriem, Erik Koningsberger, Jeroen Kriek]. Daarnaast werkt hij vaak samen met jonge filmmakers, en is hij sinds kort tevens werkzaam als dramaturg. Schreef voor het Platform: Arnold

Miriam Boolsen [Kopenhagen, Denemarken] is afgestudeerd als regisseur van de Regie Opleiding in Amsterdam. Zij heeft steeds gewisseld tussen spelen, schrijven en regisseren. Na haar afstuderen in 2003 werkte zij o.a. bij Gasthuis en theater Citadel in Groningen. Voor Citadel schreef zij de tekst Ga mee naar Groenland die zij ook zelf regisseerde. Miriam Boolsen schrijft met simpele woorden over een wereld waarin het grote in de kleine dingen zitten. Het zagen. Het kijken naar de plantjes. De slak die werd geplet op de weg. Zij werkt ook als vertaler van proza en toneel.

Magne van den Berg is vanaf het begin betrokken geweest bij PTa. Zij studeerde in 1994 af aan de Mimeopleiding te Amsterdam en maakt sindsdien haar eigen voorstellingen. Tot 2000 werkte ze in samenwerkingsverband met Maartje Vos de Wael waarmee ze al tijdens de opleiding samen schreef en speelde. Sinds 2000 werkt ze zelfstandig en regisseerde een aantal van haar eigen teksten. God woont in Texas [2000], Op dagen van scherp licht ism Servaes Nelissen [2001] Korte stilte meisje begint [2002], Waar blijft Roel [2004]. Daarnaast heeft ze spelles gegeven en artistiek assistent geweest tijdens drie producties van Olivier Provily/HZT, een productie van David Weber-Krebs/LISA. In 2005 ontving zij haar eerste schrijfopdracht van PTa. Ze schreef daarvoor Kale bomen ruisen niet, voor de actrices Ria Marks en Jose Kuijpers. In 2007 ontving ze een beurs van het Fonds voor de Letteren voor de tekst De nasleep van een korte mededeling, die in 2010 zal worden gespeeld door René van ’t Hof, Jaap ten Holt, José Kuijpers en Willem de Wolf. Momenteel rondt ze een nieuwe tekst af voor de mimespelers René Geerlings en Esther Snelder, en zal ze in 2008 opnieuw aan een opdracht van het Platform werken. Jose Kuijpers over haar werk: Soberheid is bepalend voor het werk van Magne van den Berg. Haar teksten zijn kaal, scherp maar ook duister en onheilspellend. Ze kunnen vragen oproepen maar tegelijkertijd grote gevoelens verbergen. Hulpeloos en uitgekookt tegelijk. Schreef voor PTa Kale bomen ruisen niet.

Marian Boyer was initiator en en artistiek leider van PTa. Voor zij begon te schrijven werkte ze als actrice en regisseur met o.a. de toonaangevende makers Frans Strijards, Onafhankelijk Toneel en Maatschappij Discordia. Vanaf 1991 schreef zij veertien toneelstukken en publiceerde zij bij Uitgeverij De Geus de romans Het engelentransport (2001) en Fantastisch Lichaam (2005). Haar werk werd genomineerd of ontving verschillende onderscheidingen. Ze is als docent verbonden aan de Schrijversvakschool Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De pers over haar werk: De auteur bedient zich van zowel harde als poëtische taal. Daarmee creeërt zij een magische, verontrustende wereld waarin de karakters op hun eigen, specifieke manier proberen greep te krijgen op hun bestaan.’ ‘Boyer weet te doseren, en doet dat fabuleus.’
Schreef voor het Platform: Altijd februari.

Marcel Lenssen Schreef in 2005 voor het Platform: Vaderliefde 2005.

Emanuel Muris volgde de Regie Opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij in 1999 afstudeerde en de Top Naeff prijs kreeg. Al tijdens zijn opleiding schreef hij de teksten voor zijn voorstellingen. Na zijn afstuderen, heeft hij verscheidene regies gedaan van teksten van zijn hand bij verschillende productiehuizen, Haarlem, Amsterdam, Maastricht. In zijn teksten en regies schept hij werelden en in een barokke, speelse taal worden die werelden bevolkt met wezens van allerlei slag en soort, zoals in Hé, de zee!, en Krampen van een dyslecticus. Momenteel legt hij zich vooral toe op het schrijven van theaterteksten. Niet alleen mensen spelen een grote rol in Muris’ werk; dieren en objecten zijn minstens zo belangrijk als personages.
Schreef voor het Platform: Herman .

Ditte Pelgrom is toneelschrijver, dramaturg en bibliothekaris van de reizende toneelbibliotheek van het Platform voor onafhankelijke theaterauteurs.
Bewerkte voor nomen nescio de prinses van de moestuin van margriet en annnemie heijmans /1993
voor t barre land hoofd zonder wereld naar het martyrium van elias canetti samen met czeslaw de wijs /1999
voor daphne de winkel en ellik bargai jesse ballewal-tsj van harm de jonge /2006
Schreef gertrude stein of i am i because my little dog knows me samen met oeke hoogendijk /1993
prazack [een eenakter] 1994
meeuw [gespeeld onder de titel ‘engeland’ op oerol] voor het theater van de koude grond /2001
jopie ; een familiedrieluik /2003 bevat: ik had nooit ja moeten zeggen, eerst thee dan koffie dan weer thee, altijd als ik in bed stap word ik vrolijk
versjteerd /2004.Schreef voor het Platform: panamarenko en de konijntjes een tweeluik. Bevat: de nazorg van wol en het is nog steeds zondag

Annemarie Slotboom studeerde af aan de opleiding Drama schrijven, Utrecht, 2003. Zij schreef onder andere theaterteksten voor Giselle Vegter, Danielle Wagenaar en Ernst Braches. Sinds een jaar is zij verbonden aan het schrijverscollectief Het Platform onder leiding van Marian Boyer. Zij besloot met de beurs die zij van het Platform kreeg haar schrijven verder te ontwikkelen en haar werkveld te verbreden door zich te richten op proza. Eerder schreef zij onder andere de theaterteksten: Ondro Makandra, die uit kwam op 24 november in Frascati, regie: Ernst Braches. Een goed mens, Giselle Vegter, in opdracht van theater werkplaats het Gasthuis en Een verwijzing naar Fictie, regie Willibrord Keesen, in opdracht van theater werkplaats Generale Oost.
Schreef in 2006 voor het Platform Er staat een boom in de weg.

Sandra Tromp-Meesters schreef voor het Platform: Eigenlijk ben ik iemand anders.